Protest in de Kalverbosstraat
04 Mei 2026
Er rest hen niets anders dan beroep aan te tekenen bij de provincie.
Nadat op de vorige gemeenteraad het bestuur de aan te leggen wegen in de Kalverbosstraat liet goedkeuren werd in het schepencollege, ondanks de 46 bezwaren van bewoners, nu ook de omgevingsvergunning voor het verkavelen van de gronden zelf goedgekeurd!
De bewoners gaan niet akkoord en voeren actie!
De nieuwe verkaveling in de Kalverbosstraat (wijk Melhoek) ligt in ‘woongebied met landelijk karakter’. Wettelijk gezien kan hier gebouwd worden. ‘Maar het is in Vlaanderen hoogst uitzonderlijk dat in dergelijk gebied nog verkaveld wordt - zeker wanneer er nieuwe wegen moeten worden aangelegd.’ zegt een expert ons.
Het ontbreekt het bestuur aan visie
We verwachten van het bestuur dat ze niet blindelings omgevingsaanvragen in open ruimte goedkeurt ook al voldoen ze aan de wettelijke normen. We verwachten van het bestuur dat ze handelt volgens een duidelijke visie op hoe we in onze gemeente groen en open ruimte bewaren. En laat het nu net daaraan ontbreken.
Zo had het bestuur deze omgevingsaanvraag ook vooraf kunnen laten adviseren door de nieuw geïnstalleerde GECORO (cfr artikel hieronder), maar helaas heeft ze deze stap overgeslagen en is er ineens tot goedkeuring overgegaan. Een gemiste kans!
Actie bewoners
In Het Laatste Nieuws en op AVS reageert de buurt fel! “De Melhoek is een heel kleine, oude buurt in Heusden, een buurt die al eeuwenlang dezelfde schaal heeft. De bewoners zijn niet tegen bouwen, noch tegen bestaande huizen renoveren of heropbouwen. Maar ze maken zich zorgen over plannen voor extra verdichting. En net op deze plek is dat ruimtelijk, ecologisch en historisch heel kwetsbaar. In een woongebied met landelijk karakter, zoals hier volgens het gewestplan is vastgelegd, is het promoten van een stadsontwikkelingsproject gewoon niet logisch.”
“We vrezen voor het overstromingsrisico, want dit is altijd een overstromingsgebied geweest. Mobiliteit is hier ook een probleem, dit zijn smalle straatjes waar met moeite een wagen kan passeren. Het loopt hier ook vol spelende kinderen, stel je voor dat hier een veertigtal auto’s bijkomen.
Op de gemeenteraad reageerde de schepen dat ze de problemen zullen aanpakken als ze er zijn. Maar de buurtbewoners bekijken dat anders. Voorkom de problemen of zorg voor een oplossing nog voor ze zich voordoen!
En nu?
Er rest de bewoners nu niet anders dan beroep aan te tekenen bij de provincie!
We delen de bezorgdheden van de bewoners en volgen dit dossier verder in detail op.