Sofie na ruim een jaar in de gemeenteraad: "We moeten weg van die dagjespolitiek."
09 Mei 2026
"Wat politiek zo interessant maakt, is net de gelaagdheid: luisteren naar verschillende meningen en samen zoeken naar oplossingen."
Na de verkiezingen van 2024 nam Sofie voor het eerst plaats in de gemeenteraad voor Groen Destelbergen. Hoe beleefde zij haar eerste jaar? Een gesprek over de overstap naar de politiek, de zoektocht naar een globale visie voor onze gemeente en de kracht van een sterke achterban.
Wat was voor jou de vonk die het politieke vuur deed branden?
"Eigenlijk begon het bij de vorige landelijke verkiezingen. Ik was zodanig gedegouteerd door de resultaten en de ruk naar rechts dat ik het er echt niet mee eens kon zijn. In plaats van enkel te klagen, besloot ik zelf iets te doen. Een rechtse partij was geen optie, en bij Groen vond ik na een gesprek met de voorzitter meteen aansluiting bij het project."
Je sprong er vrij laat in, vlak voor de verkiezingen van 2024. Hoe kijk je daarop terug?
"Het was inderdaad vrij kort dag, maar het voelde als het juiste moment. Dankzij mijn engagement in de lagere school kenden sommige mensen mij al, maar ik had nooit verwacht echt verkozen te worden. Eens de campagne start met flyeren en huisbezoeken, hoop je natuurlijk wel op die zetel.”
Hoe waren de eerste stappen in het gemeentehuis?
"Het voelt als een privilege dat ik dit mag doen. De begeleiding voor nieuwe raadsleden is echt goed: we kregen opleidingen, technische ondersteuning, een kennismakingsronde met alle gemeentelijke entiteiten, .... Je wordt niet aan je lot overgelaten en kunt altijd bij de administratie terecht met vragen. Het is indrukwekkend, al blijft het een uitdaging om het te combineren met een fulltime job. Want de dossiers vragen veel tijd om je echt in te werken."
Je bent nu een tijdje bezig. Waar liggen jouw accenten?
"Ik verdiep me steeds meer in dossiers zoals woonuitbreiding en ruimtelijke ordening. Ook zorg is een belangrijk thema. Het valt me op dat binnen de Zorgband (red.: In Zorgband Leie & Schelde zijn alle ouderenzorgvoorzieningen van de deelgenoten (OCMW’s) Laarne, Destelbergen, Merelbeke-Melle, Nazareth-De Pinte, Lochristi-, Wachtebeke ondergebracht) de zaken vaak erg bedrijfsmatig worden aangestuurd met onvoldoende heldere communicatie en duiding naar de gebruikers. Neem nu de afbouw van de poetsdienst: dat wordt gewoon beslist zonder veel uitleg naar personeel of klanten. Dat kaart ik dan aan in de raad van bestuur."
Wat vind je het moeilijkst aan de werking van de gemeenteraad?
"Het format leent zich vaak niet voor een echt debat. Punten moeten juridisch en decretaal goedgekeurd worden, maar voor de inhoudelijke discussie is er vaak geen ruimte. Zelfs in de commissies zie je vaak enkel presentaties van externe partners zoals de politie of Farys. Ik mis daar soms het moment om echt in dialoog te gaan met de schepen en de andere commissieleden."
Wat is volgens jou de grootste uitdaging voor Destelbergen?
"Er is momenteel een gebrek aan globale visie. Er wordt te veel in losse projecten gedacht die worden 'afgevinkt'. We moeten weg van die 'dagjespolitiek'. We moeten durven kijken naar het bredere plaatje: de vergrijzing, het veranderende klimaat en de verkeersveiligheid. Uitdagingen genoeg die op ons af komen. Als Groen moeten we dat overstijgen door onze vragen scherp te kaderen binnen de Vlaamse regelgeving en alternatieven aan te reiken."
"Politiek moet gaan over de uitdagingen van de toekomst, niet over het blussen van brandjes of cliëntelisme."
Kan de lokale Groen-afdeling jou hierbij helpen?
“Zeker. We zouden nog meer gebruik kunnen maken van de expertise in ons netwerk. Er zijn zoveel mensen en organisaties die ons kunnen helpen om dossiers sterker te maken.
Binnen onze lokale groep voel ik nu al veel steun. De voorbereidingen van de gemeenteraad zijn voor mij heel waardevol, vooral het inhoudelijke debat. Je zit soms vast in je eigen denkkader, en dan komt iemand met een totaal andere invalshoek. Dat is echt verrijkend.”
“Voor mij is de kern: focussen op inhoud en zichtbaar zijn. En in dialoog gaan met belangrijke stakeholders. Dat is essentieel.”
Kan je nog mensen mobiliseren om zich politiek te engageren, denk je?
“Dat is niet eenvoudig. Politiek is vandaag niet echt aantrekkelijk, en dat vind ik problematisch. Democratie heeft geëngageerde mensen nodig.
Maar alles begint bij engagement. Je moet ergens in geloven. En wat politiek zo interessant maakt, is net de gelaagdheid: luisteren naar verschillende meningen en samen zoeken naar oplossingen.
Ik denk dat het belangrijk is om een gevoel van gemeenschap te creëren. Mensen willen ergens bij horen, zoals bij een jeugdbeweging of studentenvereniging. Dat gevoel van samen iets realiseren voor de samenleving is belangrijk.
Ik blijf ervan overtuigd dat er veel mensen zijn die zich willen engageren, zeker in een groene, toekomstgerichte gemeente. Die energie moeten we weten te vinden en te versterken.”