Doet onze gemeente genoeg om de overstap naar fossielvrije energie te stimuleren

08 Maart 2026

Doet onze gemeente genoeg om de overstap naar fossielvrije energie te stimuleren

“Voor veel inwoners weegt vandaag de energiefactuur op het gezinsbudget. Ons energiesysteem hangt vandaag nog te veel af van fossiele brandstoffen - de oorlog in het Midden-Oosten leert ons dat deze bijzonder gevoelig zijn voor geopolitieke spanningen -  waar we amper controle over hebben."

Geloof het of niet, maar onze gemeente heeft al 10 jaar een Duurzaam Energieactieplan.
Hierin wordt concreet beschreven hoe Destelbergen ernaar streeft om tegen 2030 40% minder CO2 uit te stoten op haar grondgebied en dit ten opzichte van 2011.
In de inleiding schreef de toenmalige schepen: "Klimaat is een prioriteit voor ons bestuur en samen met onze inwoners, verenigingen, scholen, handelaars en bedrijven willen we aan de slag gaan met de vele acties die in het plan zijn opgenomen. Een moedig en doortastend beleid zal nodig zijn."
In de maatregelen die moeten worden genomen staat ondermeer dat de gemeente maximaal wil inzetten op rationeel energiegebruik in haar eigen gebouwen en dat inwoners zullen aangemoedigd worden om te isoleren en het aandeel van zonne-energie te vergroten.
Verder moet er ingezet worden op een toename van duurzame warmteproductie en wil de gemeente stookolie- en steenkoolverbruikers stimuleren om om te schakelen naar groene(re) warmte.
Echter! In het nieuwe meerjarenplan van het bestuur zijn weinig of geen concrete acties en middelen voorzien.
Tine Seyssens: “Voor veel inwoners weegt vandaag de energiefactuur op het gezinsbudget. Ons energiesysteem hangt vandaag nog te veel af van fossiele brandstoffen - de oorlog in het midden-oosten leert ons dat deze bijzonder gevoelig zijn voor geopolitieke spanningen -  waar we amper controle over hebben.
We moeten niet enkel energie besparen. We moeten ook sneller overschakelen naar fossielvrije energie. Fossiele brandstoffen zoals gas zullen de komende jaren zwaarder belast worden en vooral gezinnen zonder zonnepanelen of warmtepomp zullen dat voelen in hun factuur.”
Het bestuur zet organisaties zoals Veneco en ILV Wonen Leie en Schelde in om inwoners te informeren en bij te staan bij hun vragen over energie en renovatie. Daarnaast worden mensen in armoede in het Sociaal Huis ook persoonlijk bijgestaan met hun vraagstukken door bv. een energiescan. De schepen gaf ons (nog steeds stijgende) cijfers van unieke bezoekers en vragen - maar het bestuur heeft geen zicht op de kwaliteit of de impact van de adviezen.
Streefdoelen heeft het gemeentebestuur niet, de verantwoordelijkheid ligt vooral bij de burgers.
Het bestuur wil haar inwoners zoveel mogelijk sensibiliseren voor de initiatieven van haar partners. Het bestuur wil wel in de toekomst eigenaren van grote daken aanschrijven om hen aan te zetten zonnepanelen te installeren.
Wordt het geen tijd om het Duurzaam Energieactieplan uit 2016 te evalueren en te kijken of de aangegane ambities nog op schema zitten? De schepen ziet daar het nut niet van in. Hij vindt dat het bestuur zijn best doet en weet niet wat het bestuur nog meer kan doen.

Met de Groen-fractie menen we dat het gemeentebestuur wel degelijk de ‘lead’ kan nemen in bepaalde initiatieven en haar vooropgestelde doelstellingen moet evalueren en bijsturen!
We zullen op de volgende commissie pleiten om na 10 jaar het Duurzaam Energieactieplan grondig te evalueren.