Bewoners bezorgd om de bomenkap in hun buurt

08 Maart 2026

Bewoners bezorgd om de bomenkap in hun buurt

Sofie Bombeeck had enkele vragen over het vellen van bomen in de Beukendreef en de vergunningen die hiervoor zijn afgeleverd.

Het gaat om een vergunning van het college voor de kap van 31 bomen (de bomen in het parkgebied) en een vergunning van het Agentschap Natuur en Bos voor het vellen van maar liefst 59 bomen (de bomen in het bosgebied). 
Het zou hier gaan over een dunning om de bestaande inheemse eiken meer plaats te geven en om het parkbomenbestand duurzaam in stand te houden.

In de vergunning staat duidelijk dat de ‘kapping in geen geval mag leiden tot een vermindering van de huidige bosoppervlakte, … en het creëren van open plekken in het bos.’

Intussen zijn de werkzaamheden uitgevoerd en zien we dat het bos en parkgedeelte drastisch zijn ‘ingedund’, sommige buurtbewoners spreken over ‘een kaalslag’.

We vrezen dat aan de voorwaarden niet is voldaan.

Sofie vroeg hoe de handhaving bij deze kapping is verlopen en of er hier met andere woorden controle op is uitgevoerd?
De burgemeester antwoordde dat zij het dossier uiteraard kent en dat de natuurinspectie ter plaatse is geweest. Het proces verbaal dat hier normaal gezien van wordt gemaakt is momenteel nog niet in het bezit van het bestuur.
Er zijn momenteel ook gesprekken lopende tussen de gemeentelijke diensten en het Agentschap Natuur en Bos, maar ook hiervan heeft het bestuur op dit moment geen stand van zaken.
Met de buurtbewoners is er wel degelijk overleg, zei de burgemeester. Er werd hen al heel wat informatie bezorgd. Binnenkort komt er met de buurt een nieuw overleg.
Als Groen-fractie pleiten we voor het behoud van zoveel mogelijk groene ruimte in onze gemeente. Dergelijke dossiers volgen we dan ook nauwgezet op!